Kirjoituksia

Paholainen irti

Tällä otsikolla haluan kirjoittaa eräästä tärkeästä asiasta, nimittäin arvovallasta. Kimmokkeen asiaan sain eräästä eversti Halstin sanonnasta. Se kuului näin: ”Olen nähnyt paholaisen irti päästettynä, eikä

Lue lisää »

Kärsivä ihminen

Kärsimys on yleisinhimillinen tila, johon maailman kaikki uskonnot ovat joutuneet ottamaan kantaa omalla tavallaan. Buddhalaisuus on ääriesimerkki tässä suhteessa. Wikipedian mukaan ” Buddhalaisuuden neljä totuutta

Lue lisää »

Ihmisen kärsimys ja realistinen raamattu

Raamattu avaa eteemme inhimillisen kärsimyksen koko kirjon. Löydämme sieltä rehellisen tilityksen suhteessa sairauteen, köyhyyteen, ihmissuhdeongelmiin, kuolemaan ym. Puhuessaan ihmisten kärsimyksistä Raamattu tuo esille ihmisen vaikeuden

Lue lisää »

Suurin oikeus on suurin vääryys

Otsikossa oleva lause tarkoittaa sitä, että lain kirjaimellinen noudattaminen voi johtaa tuomitun tuhoon. Tuomitessa tulee ottaa huomioon lain todellinen tarkoitus. Se on parantaa, eikä pahentaa

Lue lisää »

Oikealla asenteella

Eläessämme ihmisinä ihmisten keskuudessa, emme voi välttyä ongelmilta ja ristiriitaisista tilanteista. Saatamme itse pahentaa tilannetta väärillä asenteillamme. Lähimmäisen nykyiset tai menneet teot voivat määritellä suhteemme

Lue lisää »

Lihallinen, sielullinen, hengellinen

Raamatullinen ihmistä kuvaava sanasto poikkeaa nykyisestä länsimaisesta kielenkäytöstä ja voi olla siten usein väärinymmärretty raamatun lukijoiden parissa. Raamatussa esiintyy sielullisia, lihallisia ja hengellisiä ihmisiä. Mistä

Lue lisää »

Saarnaajan kirja elämäntaidon opettajana

Salomonin Saarnaajan kirja kuuluu juutalaiseen viisauskirjallisuuteen. Se on yksi viidestä juhlakääröstä. Saarnaajan kirjaa luetaan synagogassa lehtimajanjuhlana. Tämä kirja poikkeaa muista Raamatun teksteistä. Sen tarkoituksena on

Lue lisää »

Olikohan se rukous?

Siinä tunnetilassa olisin lapsena juossut automaattisesti isän tai äidin syliin hakemaan lohdutusta, mutta nyt huomasin suustani virtaavan pettymyksen huokauksena sanat: ”Jumala! Nyt mä en jaksais

Lue lisää »

Joku uskaltaa

Siinä minä seisoin mäen päällä enkä uskaltanut laskea alas. Olin Kuusamon Rukalla, suksillani hitaasti kävellen ja kauniita maisemia ihaillen, erehtynyt sille ladulle, jolla kansainväliset kilpahiihtäjät

Lue lisää »

Kirjoittajat

Timo Ala-Vainio
Timo Ala-Vainio

Pastori

Juhani Karvinen
Juhani Karvinen

Opettaja