Elämä Hänen nimessään

Matteuksen evankeliumi alkaa Aabrahamista ja Luukas Adamista. Johannes aloittaa evankeliuminsa raamatun alkukertomuksesta, maailman luomisesta. Tähän on omat syynsä.

Johannes kirjoitti evankeliuminsa todennäköisesti Efesossa, jossa seurakunta joutui kohtaamaan hellenistisen kulttuurin uskonnolliset käsitteet. Tätä taustaa vastaan voi ymmärtää miksi Johannes evankeliuminsa alussa vie lukijansa aikaan ennen kreikkalaisten planeettajumalien, Saturnuksen, Jupiterin, Venuksen, Marsin ynnä muiden syntyä.

Kohtaamme Johanneksen evankeliumin alussa jumaluuden toisen persoonan joka oli mukana maailman luomisessa ja ”Hänessä oli elämä ja elämä oli ihmisten valkeus” (Joh. 1:4). Valkeus tarkoittaa valoa, mutta vanhan kirkkoraamatun kääntäjä on kääntänyt tämän sanan valkeudeksi silloin kun kysymys ei ole fyysisestä valosta.

Raamatun tekstit kertoivat elämän ja valkeuden liittyvän Jumalaan: ”Sillä sinun tykönäsi on elämän lähde; sinun valkeudessasi me näemme valkeuden” (Ps. 36: 10). Paavali kirjoittaa Jumalasta” jolla ainoalla on kuolemattomuus; joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä – hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen.” (1Tim. 6:16).

Johannes yhdistää toisiinsa elämän ja valkeuden Jeesuksessa: ” Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus” (Joh. 1: 4). Johannes tarkoittaa elämällä jumalayhteyttä tässä ajassa ja tulevassa. Jumalallinen elämä korostuu Hänen evankeliumissaan, jossa sana elämä esiintyykin 32 kertaa. Tämä on enemmän kuin muissa evankeliumeissa yhteensä. Johanneksen ensimmäisessä kirjeessä tämä sana on 11 kertaa. Elämän korostuminen Johanneksella johtuu siitä, että evankeliumin kirjoittamisen syyksi Johannes sanoo: ” mutta nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä” (Joh. 20:31).

Johannes tarkoittaa elämällä loppumatonta, iankaikkista elämää. Sana iankaikkinen elämä esiintyykin Johanneksen evankeliumissa 17 kertaa ja Johanneksen ensimmäisessä kirjeessä 6 kertaa. Iankaikkinen elämä on tuntematon käsite luonnolliselle ihmiselle, joka havainnoi vain sitä, minkä aisteillaan havaitsee. Kuitenkin universumin sanotaan olevan suurimmaksi osaksi pimeää ainetta tai energiaa, josta tiede ei voi sanoa toistaiseksi mitään. Se, mitä sanomme iankaikkisuudeksi, kuuluu meille tuntemattomaan maailmaan. Uskon että Ilmestyskirja kertoo nykyisen universumin lopusta ja uudesta taivaasta ja uudesta maasta.

”Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole”( Ilmk. 21: 1). ”Ja hän näytti minulle elämän veden virran, joka kirkkaana kuin kristalli juoksi Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta. Keskellä sen katua ja virran molemmilla puolilla oli elämän puu, joka kantoi kahdettoista hedelmät, antaen joka kuukausi hedelmänsä, ja puun lehdet ovat kansojen tervehtymiseksi. Eikä mitään kirousta ole enää oleva. Ja Jumalan ja Karitsan valtaistuin on siellä oleva, ja hänen palvelijansa palvelevat häntä ja näkevät hänen kasvonsa, ja hänen nimensä on heidän otsissansa” (Ilmk. 22:1-4).