Kirjoituksia
Sielun pimeä yö omassa kokemuksessa
Kun kristitty joutuu sielun pimeää yöhön, hän ei tunne positiivisia tunteita. Tunnemaailma on epävireinen, eikä Henki voi ilmaista sen kautta Jumalan hyvyyttä ja rakkautta. Kokemus
Sielun pimeä yö kristillisyydessä
Kristillinen meditointi on saanut alkunsa luostariyhteisöistä. Tämä on luonnollista, sillä luostarien ilmapiiri antaa mahdollisuuden hiljaisuuteen ja mietiskelyyn. Eräs tunnetuimpia kristillisen meditoinnin edustajia on Ristin Johannes
Palvonta ja meditaatio
Kristittyjen keskuudessa pyrkii olemaan käsitteiden sekaannusta henkisyyden muodoista puhuttaessa. Kun palvonnan ja meditaation todellista luonnetta ei tunneta, ne sekaantuvat toisiinsa. Kuitenkaan palvonta ja meditointi eivät
Kristillinen meditointi
Meditointi on saanut kristillisyydessä sijaa pyrkimyksenä kokea Jumalan läheisyyttä ja sisäistä rakentumista. Netissä olevien tietojen mukaan ”Suomessa ev.lut. kirkon piirissä on valtava kiinnostus kristilliseen mystiikkaan. Pääkaupunkiseudulta
Elämä ja valkeus
Raamatun kirjoitusten aihepiiri muodostui kohderyhmän tarpeiden mukaan. Matteus kirjoitti juutalaisille, Markus pakanoille ja Luukkaan evankeliumi on yksityiskirje Teofilukselle. Tämä näkyy evankeliumien sisällössä. Johannes kirjoitti evankeliuminsa
Elämä Hänen nimessään
Matteuksen evankeliumi alkaa Aabrahamista ja Luukas Adamista. Johannes aloittaa evankeliuminsa raamatun alkukertomuksesta, maailman luomisesta. Tähän on omat syynsä. Johannes kirjoitti evankeliuminsa todennäköisesti Efesossa, jossa seurakunta
Uudistuva jumalanpalvelus
Perinteinen suomalainen luterilaisuus on perustunut sanaan ja sakramentteihin. Kirkkokansa oli lisäksi tottunut laulamaan hartaita virsiä. Virsien kunniaksi on todettava että niissä monissa on rikas ja
Herramme tulee
Vakavasti otettavan raamatunopetuksen ohella meille tarjotaan myös runsaasti olettamuksia, esimerkiksi Jeesuksen paluusta. Kysymys ei tavallisesti ole tahallisesta harhautuksesta, kyse on siitä, että ymmärryksemme on vajavainen
Harhaileva usko
Ihminen ei voi elää ilman uskoa. Hän voi uskoa itseensä, kokemuksiinsa, koulutukseensa tai tieteelliseen tutkimukseen. Perimmäisissä kysymyksissä hän uskoo Jumalaan tai ei usko. Koska ihminen