Otsikossa oleva lause tarkoittaa sitä, että lain kirjaimellinen noudattaminen voi johtaa tuomitun tuhoon. Tuomitessa tulee ottaa huomioon lain todellinen tarkoitus. Se on parantaa, eikä pahentaa tilannetta.
Lihallisuudestamme johtuen kohtaamme myös kristittyjen parissa ei toivottuja tapahtumia, lihan tekoja. Tällaisista Paavali kirjoittaa Galatalaiskirjeen luvun viisi loppuosa. Syntyneiden kriisien selvittelystä annetaan ohjeita kuudennen luvun alussa: ”Veljet, jos joku tavataan jostakin rikkomuksesta, ojentakaa te, hengelliset, häntä sävyisyyden hengessä. Mutta ole varuillasi, ettet sinäkin joutuisi kiusaukseen” (Gal 6:1). Tämä tarkoittaa sitä, että langenneen ojentaminen tapahtuu hellästi, niin kuin roskaa otettaessa toisen silmästä.
Suomalaisten lakikirjojen esipuheissa on tavallisesti ote niin sanotuista vanhoista tuomarinohjeista. Nämä ohjeet ovat ikivanhoja periaatteita, jotka vuosisatojen ajan ovat olleet lainkäyttäjien neuvona tuomarin toimessa. Koska uskovienkin keskuudessa joudutaan ihmissuhteissa joskus oikeustoimien kaltaisiin tilanteisiin, ovat tällaiset viisaat neuvot tarpeen itse kullekin meistä. Lainaan tähän muutamia otteita edellä mainituista vanhoista tuomarinohjeista.
Nämä 43 pykälää käsittävät neuvot ovat sangen viisaita ja hyödyllisiä. Ensimmäisessä pykälässä sanotaan: ”Koska tuomarilla on Jumalan käsky tuomita oikein, niin on hänen kaikin voimin pyrkiminen tietämään, mitä oikeus on. Sillä niin kuin se ei kelpaa saarnaajaksi, joka ei tiedä, mitä Raamatussa on kirjoitettuna ja mikä sen perustus ja tarkoitus on, samoin se ei kelpaa tuomariksi, joka ei tiedä, mitä laissa on ja mikä se perustus ja tarkoitus on ja miten niitä on käytettävä.”
Seuraavaksi lainaamme kohdat 8 ja 10 kokonaisuudessaan:”Hyvä ja älykäs tuomari on parempi kuin hyvä laki, sillä hän voipi asetella kaikki kohtuuden mukaan. Mutta missä paha ja väärä tuomari on, siinä ei auta hyvä laki mitään, sillä hän vääntää ja vääristellee sitä oman mielensä mukaan.”
”Kaikkea lakia on älyllä käytettävä, sillä suurin oikeus on suurin vääryys, oikeudessa pitää olla armo mukana.”
Lopuksi vielä lainaus pykälästä 25:”Sen tähden tulee tuomarin sellaisissa asioissa menetellä älykkäästi, ettei pahaa tehtäisi kahta pahemmaksi; mutta laki vaatii aina parannusta ja parannukseksi sitä käytettäköön.”
Nämä ohjeet tuntuvat evankeliumin hengen mukaisilta. Uskomme olevan Jumalan tahto, että myös Hänen pyhiä lakejaan ja sanojaan käytettäisiin palvelemaan elämää eikä kuolemaa. Olen kuullut vanhojen ja viisaiden sananpalvelijoiden sanovan, että syntien selvittelyssä on aina tärkeämpänä asiana pidettävä asiain parantaminen eikä niiden pahentaminen. Muistettakoon näitä ohjeita myös käsiteltäessä vaikeita ja ristiriitaisia avioero- ja uudelleen avioitumiskysymyksiä.
Jos joku haluaa tutustua mainitsemiini tuomarinohjeisiin kokonaisuudessaan, Etsiköön niitä netistä, esimerkiksi osoitteesta https://oikeus.fi/fi/index/esitteet/olauspetrintuomarinohjeet.html
Ne löytyvät myös sanahaulla ”Olauspetrin tuomarinohjeet”
Juhani Karvinen